کشف فسیل کوسه 330 میلیون ساله

براساس یک کشف جدید، منطقه‌ای از آمریکا که اکنون با نام ایالت کنتاکی شناخته می‌شود، زمانی خانه کوسه‌ها بوده است. محققان به تازگی موفق به کشف بقایای 20 کوسه ما قبل تاریخ در «پارک ملی غار ماموت» در کنتاکی شده‌اند. در بین این یافته‌ها، سر یک کوسه عظیم 330 میلیون ساله نیز وجود دارد که در دیواره غار پیدا شده، در حالی دندان‌های آن از دیواره آهکی کاملاً بیرون زده است.

در گذشته‌های بسیار دور، خشکی بزرگی که اکنون به عنوان قاره آمریکای شمالی شناخته می‌شود، توسط اقیانوس‌ها پوشیده شده بود. این اقیانوس‌ها محل زندگی حیوانات آبزی مختلفی از جمله کوسه‌های غظیم الجثه بودند که به طور طبیعی با گذشت زمان از بین رفته‌ و زیر حجم بزرگی از رسوبات مدفون شده‌اند. در طی تغییرات گسترده این دوره زمانی، اقیانوس‌ها عقب نشینی کردند، رسوبات تبدیل به سنگ آهک شدند و در نهایت سیستم کنونی غارهایی همچون غار ماموت شکل گرفت.

پارک ملی غار ماموت
                        پارک ملی غار ماموت

در نتیجه این تغییرات، بقایای فسیل شده کوسه‌های ماقبل تاریخ را می توان در دیواره‌های غار پیدا کرد، هر چند که یافتن دندان‌های بیرون زده از سنگ آهک یک کشف معمولی نیست. کوسه‌ای که در غار ماموت کشف شده متعلق به اواخر دوره تمدن میسیسیپی است و می‌تواند اطلاعات خوبی در رابطه با آن برهه از تاریخ زمین را فاش کند.

اگرچه پیدا شدن دندان‌های کوسه اتفاقی غیر عادی نیست، اما یافتن غضروف فسیلی به دلیل ماهیت نرم‌تری که دارد، بسیار نادر است. دانشمندانی که بر روی این کشف جدید تحقیق می‌کنند، دریافتند که بخشی از سر کوسه که در دیواره غار مدفون شده، نه فقط دندان‌ها بلکه بخشی از آرواره و چانه را هم شامل می‌شود.

فسیل کوسه 330 میلیون ساله
           فسیل کوسه 330 میلیون ساله

به گزارش سی ان ان، بقایای این کوسه ما قبل تاریخ برای اولین بار توسط دانشمندان غار ماموت کشف شد، اما در ادامه باستان شناسی به نام جان پل هودنت (John-Paul Hodnett) با دیدن تصاویر مربوط به این اکشتاف، تصیمیم گرفت از سایت مربوطه دیدن کند و در نهایت ماه نوامبر گذشته بود که وی در بازدید خود از غار ماموت، دریافت که این کشف تنها محدود به دندان‌های کوسه نبوده و بخش‌های دیگری از سر آن را نیز شامل می‌شود.

منبع : digiro